Saturday 7 August 2010

Bersediakah menempuh Kiamat yang dijanjikan ???

Tanda-tanda hari kiamat menurut Islam merupakan satu petunjuk atau isyarat yang hampirnya Hari Kiamat. Bermula dengan tanda-tanda kecil dan kemudian disusuli dengan tanda-tanda besar.

Antara petanda-petanda yang disebut dalam beberapa hadith yang menyatakan isyarat hampirnya Hari Kiamat ialah :

TANDA-TANDA KECIL :

Penaklukan Baitul Maqdis :
"Daripada Auf bin Malik r.a katanya : Rasulullah saw telah bersabda "Aku menghitung enam perkara menjelang hari kiamat. Baginda menyebut salah satu daripadanya Penaklukan Baitul Maqdis ". Sahih Bukhori

Zina Bermaharajalela :
"Dan tinggallah manusia yang buruk-buruk, yang seenaknya melakukan persetubuhan seperti himar (keldai). Maka, pada zaman mereka inilah, kiamat akan datang". Sahih Muslim.

Pemimpin yang terdiri daripada orang-orang yang jahil dan fasik.

Bermaharajalela Alat Muzik :
Pada akhir zaman, akan terjadi tanah runtuh, rusuhan dan perubahan muka. Ada yang bertanya kepada Rasulullah "Wahai Rasulullah, bilakah ianya akan terjadi ?" Baginda menjawab :" Apabila telah bermaharajalela bunyi-bunyian (muzik) dan penyanyi wanita. Riwayat Ibn Majah.

Menghias Masjid dan Membanggakannya. :
Diantara tanda-tanda dekatnya hari kiamat ialah manusia bermegah-megah dalam mendirikan masjid ". Riwayat Nasai.

Munculnya kekejian, memutuskan kerabat dan hubungan dengan tetangga tidak baik.
" Tidak akan datang hari kiamat sehingga banyak perbuatan dan perkataan keji, memutuskan silaturrahim dan sikap yang buruk dalam tetangga. Riwayat Ahmad dan Hakim.

Ramai orang yang Soleh meninggal dunia :
"Tidak akan datang hari kiamat, sehingga Allah mengambil orang-orang yang baik dan ahli agama dimuka bumi, maka tiada yang tinggal padanya kecuali orang-orang yang hina dan yang buruk yang tidak mengetahui yang makruf dan tidak mengingkari kemungkaran". Riwayat Ahmad.

Orang hina mendapt kedudukan terhormat. :
Diantara tanda-tanda dekatnya hari kiamat, ialah dunia dikuasai oleh orang yang bodoh dan hina. Dan maka orang yang paling baik ketika itu, ialah orang beriman yang diapit oleh dua orang yang mulia". Riwayat Thabrani.

Mengucapkan salam hanya kepada orang yang dikenalinya sahaja.
" Sesungguhnya, di antara tanda-tanda dekatnya hari kiamat ialah manusia tidak mahu mengucapkan salam kepada orang lain kecuali kepada orang yang dikenalinya sahaja". Riwayat Ahmad.

Banyak wanita yang berpakaian tetapi hakikatnya bertelanjang. :
Diriwayatkan dari Abu Hirairah r.a : "Diantara tanda-tanda dekatnya hari kiamat ialah muncul pakaian-pakaian wanita dan apabila mereka memakainya keadaanya seperti telanjang".

Bulan sabit kelihatan besar :
"Diantara tanda-tanda dekatnya hari kiamat ialah menggelembung (membesarnya) bulan sabit. Riwayat Thabrani

Banyak saksi palsu dan menyimpang dari kesaksian yang benar :
" Sesungguhnya sebelum datangnya hari kiamat akan banyak kesaksian palsu dan disembunyikan kesaksian yang benar". Riwayat Ahmad

Negara Arab akan menjadi padang rumput dan sungai-sungai :
"Tidak akan datang hari kiamat sehingga negeri Arab akan menjadi padang rumput dan sungai-sungai". Sahih Muslim
Manusia mewarnai rambut berwarna hitam supaya kelihatan muda :
"Pada akhir zaman, akan muncul satu kaum yang akan mencelup rambut mereka dengan warna hitam seperti 'bulu merpati' yang mana mereka ini tidak mencium bau syurga". Sahih Abu Daud & Nasai.

Berkurangnya sifat amanah.

Banyaknya lahir anak luar nikah.

Orang yang akan melakukan homoseksual.

Terasa berat untuk menjalankan syariah ( zakat dijadikan hutang ).

Lelaki mentaati isterinya tetapi menderhakai ibunya.

Lelaki berkasar dengan bapanya tetapi beramah dengan rakannya.

Suara manusia meninggi (menjerit dan berteriak) dipintu-pintu masjid.

Lelaki dihormati bukan kerana budi dan kebaikan tetapi kerana takut akan kejahatannya.

" Dari Ali dan Abu Hurairah ra : "Apabila harta rampasan milik umum dikuasai oleh segelintir orang sahaja, barang amanah menjadi rampasan, harta zakat menjadi hutang, seorang lelaki mentaati isterinya akan tetapi merderhakai ibunya, berbuat baik kepada temannya dan berbuat kasar kepada ayahnya, suara-suara tinggi di masjid-masjid, yang menjadi pemimpin sesuatu kaum (bangsa) adalah orang yang hina yang berkelakuan keji dan orang yang menjadi ketua suku kabilah adalah orang yang fasik antara mereka, seorang lelaki dihormati kerana takut jahatnya, arak bisa diminum, sutera biasa dipakai oleh lelaki, munculnya penyanyi-penyanyi perempuan dan alat-alat muzik, maka ketika itulah datangnya angin merah atau pembalikan bumi atau keburukan bentuk-bentuk atau tanda-tanda yang beriringan seperti tali yang putus, maka jatuhlah biji secara berterusan ". Riwayat Tarmizi.

Mendahulukan lelaki menjadi imam bukan kerana ilmu tetapi kerana suara.

Memandang rendah kepada darah.

Banyak orang berharap untuk mati kerana kesengsaraan atau kekacauan.
"Tidak berlaku kiamat sehingga apabila seorang lelaki melalui sebuah kubur dan berkata "Aduhai seandainya aku berada ditempatnya ". Riwayat Bukhari dan Muslim.

Banyaknya berlaku gempa bumi.

Banyaknya berlaku huru-hara , pergaduhan dan pembunuhan.
"Kiamat tidak akan berlaku kecuali, ilmu telah diangkat, banyaknya berlaku gempa bumi, timbulnya huru hara dan banyaknya pergaduhan iaitu pembunuhan."

Munculnya mati mendadak atau mati secara tiba-tiba.
Masjid dijadikan jalan iaitu seseorang muslim melalui masjid tanpa melakukan solat.
" Masjid dijadikan jalan-jalan dan mati mendadak ".

Bukankah kesemuanya tanda-tanda ini telah berlaku. Adakah kita telah bersedia menghadapinya saat berakhirnya dunia yang fana ini. Sedarkah, bahawa kita berada diambang hari kiamat. Setiap insan pasti tidak akan terlepas darinya..Fikir-fikirkan lah. Hanya iman dan diri kita dapat menilai, layakkah kita menghadapinya untuk menggapai syurgaNya.





0 comments:

Post a Comment